Gezond

Afhaalautomaten SGE Apotheek

Tijden veranderen en het aanbod van de apotheek verandert mee met de behoeften van haar klanten. Dit betekent dat klanten ook buiten de reguliere openingstijden hun geneesmiddelen willen ophalen. Of zonder eerst in de rij te hoeven staan. En met meer privacy. Een oplossing hiervoor is een 24-uurs uitgifteautomaat voor medicatie. Onze klanten kunnen hieruit 24 uur per dag, 7 dagen per week hun medicatie ophalen.

In de loop van 2020 is op de locaties Orion en Stratum een afhaalautomaat geplaatst, zodat nu alle SGE apotheken deze service bieden. Op sommige locaties vindt meer dan 80% van alle leveringen plaats via de automaat: een goede graadmeter dat deze service aansluit bij de behoeftes van onze klanten. Daarom breiden we deze service in 2021 uit naar onze SGE centra Prinsejagt, Sibelius en SGE de Parade (vanaf 1 april 2021: SGE De Ring – International).

‘De automaat zorgt ervoor dat je zelf kan bepalen wanneer je medicijnen ophaalt. Bovendien is er minder wachttijd als je medicijnen in de apotheek op moet halen.’

Klant SGE

‘Ik vind het fijn dat de apotheek in hetzelfde gebouw ligt als mijn huisarts, zodat ik direct mijn voorgeschreven medicatie op kan halen. Ook vind ik het fijn dat er nu een medicijnenautomaat is, zodat ik herhaalrecepten ook buiten werktijden op kan halen’

Klant SGE

Logistiek centrum

Henry Schein (HS) is een bedrijf dat oplossingen biedt voor professionals in de gezondheidszorg. In Nederland leveren zij tandartsen, artsen en verloskundigen een breed scala aan praktijkbenodigdheden. HS was op zoek naar een partner die voor hun klanten de orderstroom kon verzorgen. In SGE apotheek hebben ze die partner gevonden. SGE apotheek is voor Henry Schein de exclusieve distributeur geworden voor de Nederlandse markt. We hebben hiermee een belangrijke nieuwe klant die past binnen de visie waarin SGE Apotheek buiten de reguliere receptenstroom ook alternatieve inkomstenbronnen gaat aanboren.

Na een aanpassing in ons magazijn beleveren wij nu dagelijks zo’n 150 klanten. Elke dag verzenden wij al deze orders via een koeriersdienst. Hierdoor leren we nuttige lessen die helpen de interne (SGE) distributieprocessen verder te verbeteren.

Digitaal factureren

In 2020 is de afdeling Centrale Administratie Apotheken het project digitaal factureren gestart. Patiënten krijgen medio 2021 de kans om de facturen van de apotheek digitaal te ontvangen in plaats van per post. Middels een email en verificatiecode op de telefoon krijgen de patiënten, op een veilige manier, direct toegang tot de factuur.
Naast het gemak voor de patiënten, door het inzicht in hun financiën, gaat SGE hierin mee met de tijd en dragen we een steentje bij aan een beter milieu.
Na uitgebreid onderzoek over de mogelijkheden binnen het Apotheek Informatie Systeem, zijn in het laatste kwartaal van 2020 de patiënten ingelicht over de komst van digitaal factureren.

‘Honderden rekeningen printen is niet meer van deze tijd’

Medewerker Centrale Administratie Apotheken

In het tweede kwartaal van 2021 gaat het digitaal factureren van start. En voor de toekomst? Een iDeal link op de factuur, zodat de patiënt snel en eenvoudig kan betalen, staat hoog op de wensenlijst.